18 mei 2010

Negen van de tien ouders zeggen: alcohol niet onder de 16

Negen van de tien ouders (88%) in de regio Zuidoost-Brabant geven aan dat ze het eens zijn met de norm: ‘geen alcohol onder de 16'. Dit percentage is flink gestegen ten opzichte van 2006 (75%). Dit blijkt uit regionaal onderzoek onder 1188 ouders uitgevoerd door de Universiteit Twente voor het alcoholproject ‘Laat je niet flessen!'. Ook keuren de meeste ouders het af dat ouders alcohol kopen voor hun kinderen onder de 16 jaar.

 

Meer steun voor overheidsaanpak

Het draagvlak onder ouders voor diverse maatregelen om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen is gestegen. 82% van de ouders is het hier in 2009 mee eens. In 2006 was de score 72%. Het draagvlak is daarmee in 3 jaar tijd significant gestegen. Ouders vinden het een goed idee dat gemeenten binnen Zuidoost-Brabant de alcoholproblematiek gezamenlijk aanpakken. Verder geven ze aan dat verstrekkers van alcohol moeten worden beboet in geval van een overtreding.

 

Ouders vinden zichzelf verantwoordelijk

Verder blijkt uit het onderzoek dat de ouders in Zuidoost-Brabant de verantwoordelijkheid bij het onderwerp ‘alcohol en jongeren' vooral neerleggen bij ouders en jongeren zelf. De overheid en de verstrekkers worden veel minder genoemd als zijnde verantwoordelijk.

 

Startleeftijd voor alcoholgebruik moet omhoog

De ouders zijn ook gevraagd een verantwoorde startleeftijd te noemen voor het eerste slokje alcohol, voor het eerste glas, een verantwoorde startleeftijd voor regelmatig, zelfstandig alcoholgebruik en een verantwoorde leeftijd om voor de eerste keer aangeschoten te zijn. In onderstaande tabel staan de gemiddelden van 2009.

 

Verantwoorde startleeftijd voor: Gemiddelden 2009 Gemiddelden 2006
Eerste slokje alcoholische drank15,8 jaar15,2 jaar
Eerste glas alcoholische drank16,6 jaar16,3 jaar
Regelmatig, zelfstandig alcoholgebruik18,3 jaar18,0 jaar
Eerste keer aangeschoten18,3 jaar-

 

Problemen en overlast door alcoholgebruik

Een meerderheid van de ouders (68%) erkent dat er sprake is van een probleem met het alcoholgebruik van jongeren. De percentages zijn beide jaren nagenoeg gelijk. Wel vinden de ouders dat jongeren op te jonge leeftijd beginnen met het drinken van alcohol (87%). Ook gaven de ouders aan dat het alcoholgebruik van ouders van invloed is op het latere drinkgedrag van jongeren (79%).

 

De ouders uit Zuidoost-Brabant geven aan dat er in hun beleving sprake is van overlast door drinkende jongeren. Ook in 2006 werd dit aangegeven. Het verschil tussen beide jaren is niet groot.

 

Het draagvlakonderzoek

In 2009 is binnen de regio Zuidoost-Brabant een onderzoek uitgevoerd naar het draagvlak onder ouders wat betreft het drankgebruik van hun kinderen. Het ging hierbij om de opvattingen van ouders (verzorgers) van jongeren in de leeftijd van 0-18 jaar over diverse onderwerpen die te maken hebben met alcohol en jongeren. 

Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van een schriftelijke vragenlijst die in 2009 door 1188 ouders is ingevuld. In 2006 is dit onderzoek voor de eerste keer uitgevoerd in de regio. In 2012 zal dit onderzoek onder ouders weer herhaald worden.

 

‘Laat je niet flessen!'

Het onderzoek is uitgevoerd door de Universiteit van Twente in opdracht van het regionale project ‘Laat je niet flessen!' Dit is een project van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, waarin de 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant samenwerken om via voorlichting, regelgeving en handhaving overmatig alcoholgebruik onder jongeren tegen te gaan.

 

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maartje Stokkermans van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, projectleider ‘Laat je niet flessen!', telefonisch bereikbaar op nummer 040 259 45 35 of per e-mail .

 

rapportage nalevings + draagvlakonderzoeken 2006-2009 (173 kB)

 


Terug naar overzicht

vorige pagina naar boven